۱۰۱ فیلم چهار ستاره ی تاریخ سینما - گیل کین و جیم پیازا

چندی پیش در جمع دوستان کتابخوان بحثمان به سینما و شاهکار های خلق شده در این هنر کشیده شد و یکی از دوستان حاضر در جمع که خودش هم کارگردان و اهل سینماست کتابی در این زمینه به همراه داشت که به معرفی آن پرداخت. "۱۰۱ فیلم چهار ستاره تاریخ سینما" نام کتابی است که توسط گیل کین و جیم پیازا نوشته شده و سعید خاموش آن را ترجمه کرده و به همت زنده یاد علی معلم در سال۱۳۹۴ در انتشارات دنیای تصویر به چاپ رسیده است. البته گویا چند سالی هم هست که دیگر تجدید چاپ نشده و من هم هنوز آن را در بازار کتاب نیافته ام. البته به لطف همان دوست، اکنون به امانت آن را در اختیار دارم.  کتاب همانطور که از نامش پیداست درباره ۱۰۱ فیلم برتر تاریخ سینمای جهان می باشد. (از فیلم های کلاسیکی همچون کازابلانکا و بربادرفته گرفته تا ففیلم هایی نظیرآواتار و سرآغاز) شیوه پرداختن به فیلم ها در این کتاب به گونه ای است که در بخش مربوط به هر اثردر کنار پرداختن به مشخصات فیلم و افتخارات آن، در کنار خلاصه داستان، با یادداشتی درباره دلایل اهمیت فیلم، کارگردان و بازیگرانش همراه است و همینطور یک عکس از سکانس فراموش نشدنی هرفیلم هم ارائه شده است. علی معلم فقید مدیر وقت انتشارات دنیای تصویر درباره این کتاب نوشته است:

در گذر از دهه دوم از سده دوم سینما هستیم. مهم ترین هنر عامه پسند تاریخ امروز در دوران تسلط تکنولوژی های ارتباطی و شبکه های اجتماعی نقش پررنگ تری در مناسبات احساسی و عقلی انسان پیدا کرده است. کتاب"۱۰۱ فیلم چهار ستاره تاریخ سینما" مرجع جذاب، خواندنی و دلپذیری پیرامون آثار برجسته این هنر در طول دهه های گذشته است. فیلم هایی که امروز در نسخه های دیدنی و تصحیح رنگ شده درست مثل روز نخست پذیرای چشمانِ مشتاقِ درک و احساس شماست. دیدن و خواندن پیرامون ۱۰۱ فیلم برجسته، شما را اگر علاقه مند به سینما نیستید، عاشق آن می کند و اگر از جمله عشاق هنر هفتم هستید، مبتلا ترتان می کند. اگر جزیره ی تنهایی گیر آوردید، کلبه ای در طبیعت یافتید یا اتاقی آرام پیدا کردید، کتاب را بخوانید و فیلم ها را ببینید. زندگی تان رنگ دیگری می یابد.

.....

پی نوشت ۱: قصد دارم تک تک فیلم های معرفی شده در این کتاب را در برنامه ام بگذارم و بعد از دیدن هر  یک از آنها اگر شد اینجا هم چند کلامی درباره هرکدام با هم گپ بزنیم.

پی نوشت ۲: اگر گذر آن دوست عزیز به این صفحه خورد برای آشتی دادن دوباره من با دنیای سینما از او سپاسگزارم. همچنین از صاحب عکس فوق یعنی علی معلم فقید بابت نشر این کتاب. و البته از همسر آن دوست عزیز که این کتاب را به او هدیه داده است و من از پیام تقدیمی صفحه اول این کتاب متوجه آن شدم هم متشکرم.

مشخصات کتاب: انتشارات دنیای تصویر، نوشته ی گیل کین و جیم پیازا، ترجمه سعید خاموش، ویراستار علی معلم، چاپ اول ۱۳۹۴، ۱۰۰۰ نسخه

نظرات 3 + ارسال نظر
بندباز سه‌شنبه 5 آذر 1398 ساعت 05:21 https://dbandbaz.blogsky.com/

چقدر خوب
دنیای سینما واقعا جذابه و اگر پیگیرش باشی دیگه رها کردنش اسون نیست.

سال های طولانی باهاش غریبه شده بودم. البته در گذشته هر فیلمی رو می دیدم. اما این کتاب بهانه خوبیه برای آشتی و آشنایی با شاهکار ها. فعلا اولویتم همین 101 فیلمه.
امیدوارم در اون حد معتاد نشم که از همه چیزهای دیگه ی زندگی غافل بشم.

اسماعیل بابایی پنج‌شنبه 7 آذر 1398 ساعت 10:15 http://fala.blogsky.com

خیلی هم خوب!
دوست دارم چنین کتاب هایی رو.

کتاب برای علاقه مندان به فیلم خوب دیدن به شدت کاربردیه . حداقل برای من که محرک خوبی بود.

ماهور پنج‌شنبه 28 آذر 1398 ساعت 19:05

سلام
منم خیلی مشتاقم پستهای فیلمیتو ببینم و دربارش بخونم....فیلمهای خوب همیشه برام یه سرگرمی با ارزشه

سلام
نظر لطف شماست. با توجه به اصطلاحاً فیلمی نبودن من احتمالاً پست های درخشانی نخواهند بود و باز هم احتمالاً بسیار سلیقه ای هستند. اما به هر حال من سعی خودم رو در بهتر فهمیدن فیلم ها و البته لذت بردن از آنها انجام خواهم داد.
راستی فیلم های خوب در بسیاری از موارد از سرگرمی فراتر می روند و تغییرات مثبتی در ذهن و زندگی بیننده اش خواهند گذاشت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد