سر دسته ها - ماریو بارگاس یوسا

سردسته ها مجموعه داستان کوتاهی است که یوسا در آن شش داستان کوتاه  را در سن بیست و پنج سالگی به سال 1959 و پیش از خلق نخستین رمان خود ، شهر و سگ ها نوشت.

از مقدمه کتاب در می یابیم که بسیاری از عناصر این شش داستان از جمله نام قهرمانان ودرون مایه های داستان ها و سبک نگارش شان در رمانهای بعدی یوسا به اشکال گوناگون بازآفرینی شده اند. به عنوان مثال گروهبان لیتوما در داستان کوتاه (ملاقاتی)در مجموعه حاضر در رمان مرگ در آند نیز حضور دارد،درونمایه و مضمون داستان( سردسته ها) با رمان شهر و سگ ها بسیار مشابه است ،شیوه یوسا در تغییر زمان در یک پاراگراف واحد ،که در رمان های مرگ درآند ،گفت وگو در کاتدرال و خانه ی سبز نیز استفاده شده، در دیالوگ داستان کوتاه (کرجی) مجموعه ی حاضر نیز به کار رفته است.

دغدغه های دائمی یوسا : قدرت ،خشونت،دوستی و همبستگی در شش داستان این مجموعه نیز حضوری پررنگ دارند.

خورخه ماریو پدرو بارگاس یوسا  (زادهٔ ۲۸ مارس ۱۹۳۶)   داستان نویس، مقاله نویس، سیاست مدار و روزنامه نگار اهل پرو است. یوسا یکی از مهمترین رمان‌نویسان و مقاله‌نویسان معاصر امریکای جنوبی و از معتبرترین نویسندگان نسل خود است. و صاحب شاهکار های بزرگ.

اگر لیستی از آثار این نویسنده تهیه کنیم با خواندن این اثر دقیقآ دست گذاشته ایم روی اولین اثر او و از قضا  این اولین کتاب یوساست که من می خوانم.

و کتاب من چاپ چهارم در تابستان 1393 بوده و در 1000 نسخه به ترجمه آرش سرکوهی در نشر چشمه منتشر شده است.


این کتاب و متن خودش را از بهمن 1394  به اینجا رسانده است.

در ادامه مطلب کمی با فضای تک تک داستان ها آشنا می شویم  :

ادامه مطلب ...

سلام .

اینجا از کتاب می نویسم واز ....  تا ببینیم  چه پیش می آید 

کتاب را دوست دارم و می دانم که شما  هم که اینجا حضور داری  دوستش داری.

آغاز میکنم  به امید خدا و این آغاز را دوست دارم چرا که از دوست داشتن کتاب می آید.   به قول فروغ:

آری آغاز دوست داشتن است 

گرچه پایان راه  نا پیداست

من به پایان دگر نیندیشم 

که همین دوست داشتن زیباست....

امیدوارم از همه دوستانی که این وبلاگ را می خوانند بیاموزم و در کنار همدیگربه هم  سهمی از زیبایی ،دانایی و نیکویی  هدیه کنیم.